Milyen típusú logók léteznek és mire figyelj, ha új logót tervezel?

Ebben a bejegyzésben egy rövid összefoglalást készítettünk a logók tervezése során felmerülő, elsősorban technikai jellegű kérdésekről.

 

Milyen a jó logó

 

ELŐSZÖR IS TISZTÁZZUK, HOGY MI IS AZ A LOGÓ!

A logó a legerősebb vizuális elem, amely azonosít egy céget, szervezetet, terméket vagy szolgáltatást. Legfontosabb jellemzői: egyedi, jól felismerhető és egyértelműen azonosítható. A logó célja, hogy a piac szereplői között megkönnyítse a tájékozódást.

 

A TERVEZÉS SZEMPONTJÁBÓL HÁROM ALAPVETŐ LOGÓTÍPUST KÜLÖNBÖZTETÜNK MEG:

  1. SZÖVEGES LOGÓT

  2. GRAFIKAI JELLEGŰT

  3. ÉS A KETTŐNEK A KOMBINÁCIÓJÁT.

logók

A szöveges logó elsősorban tipográfiai (a betűk játékával született) megoldásokkal ér el egyedi hatást.

A második csoport a legelterjedtebb, a grafikai szimbólum használatával tervezett logó.

A harmadik csoportba soroljuk a szimbólumok és a márkanév együttes megjelenítését. Ezt a megjelenési formát gyakran alkalmazzák kiépített márkanévvel még nem rendelkező cégek is, hiszen a grafikus elem és a cégnév együttes használatával sokkal gyorsabban el lehet érni az ismertséget.

A tervezés során a logó formájának, színének és a márkanévhez használt betűtípus kiválasztásának is nagyon fontos szerepe van abban, hogy a vásárlóközönséghez eljusson az üzenet: engem vegyél meg, mert én vagyok számodra a tökéletes választás!

Ennek eléréséhez az alábbi technikai követelményeket is figyelembe kell venned:

Méret

Mivel a logódat valószínűleg többféle méretben (a névjegytől akár az óriásplakátig) fel kell tudnod használni, akkor jársz el helyesen, ha minden elemét úgy tervezed/tervezteted meg, hogy az a kicsinyítést és a nagyítást egyaránt bírja.

 

arculat

 

Amit mindenképpen kerülj el!

  • fotó, vagy más pixeles elem (szkennelt rajz) felhasználása a logóban: ezeket nem lehet minőségvesztés nélkül nagyítani
  • vékony vonalú elemek és betűtípusok: ezek a kicsinyítés során elveszhetnek.

 

rossz logók

 

Színek

A logódnak ugyanúgy meg kell állnia a helyét fekete-fehérben, mint színesben. A többszínű logóknál azonban elsősorban a színválasztásra kell figyelni. Legfeljebb 3 színt használj és a színharmónia mellett a tevékenységedre leginkább jellemző színeket válassz!

 

milyen a jó logó

 

Amit mindenképpen kerülj el:

  • tevékenységedtől idegen színek használata
  • a színkeverés szabályainak figyelmen kívül hagyása
  • színátmenetek alkalmazása

 

Részletesség: a kicsinyítés során egy részletgazdag logó elveszítheti a jellegzetességeit (a vékony vonalak eltűnhetnek), és egy túlbonyolított rajzolat a szemlélőben is a kuszaság érzését kelti. Minél egyszerűbb egy logó, annál könnyebben megjegyezhető, azonosítható.

 

Amit mindenképpen kerülj el:

  • alnyomatok használata
  • félreérthető szimbólumok vagy elrendezés alkalmazása

 

Vektorgrafikus tervezés: ahogy már a méreteknél is szó volt róla, egy fotó (vagy más pixeles elem) felhasználása problémákat okozhat a logó nagyítása során. Ezért mindenképpen olyan rajzolt elemeket kell használnod a logódban, amelyek vektorgrafikus program segítségével készültek, és ezáltal a méretüket akár a végtelenségig is növelheted.

 

Azonban, ha igazán jó logót szeretnél, a fentieken kívül még egy nagy adag kreativitásra is szükséged lesz… 🙂

Ha tetszett a cikkünk, kövesd nyomon további írásainkat is!