Tisztázzuk az alapokat!

Ebben a rövid cikkben most megpróbáltuk összefoglalni a cégarculat, és a kapcsolódó fontosabb alapfogalmak jelentését.

mi a cégarculat

 

Kezdő vállalkozóként ma már nem elég, ha folyamatosan biztosítod a megfelelő minőségű termékeket, illetve szolgáltatásokat a piac felé, emellett számtalan területen (pénzügy, marketing, ügyfélszolgálat, menedzsment stb.) kell egyidőben helytállnod. Ugyan nem lehet mindenki egyszerre az összes szakma specialistája, de az alapokkal jó, ha tisztában vagy.

 

Először is tegyünk különbséget a cég imázsa (image) és az arculata között!

 

Míg az imázs a cégeddel, vagy termékeddel (szolgáltatásoddal) kapcsolatban az emberekben (csoportokban) kialakult elképzelések, benyomások összességét jelenti, addig az arculat ennél sokkal konkrétabb fogalom.

Az imázs irányultsága szerint többféle is lehet:

 

  • Vállalati (corporate) - ami a vállalkozásról kialakult összképet jelenti.
  • Termék (product) - egy-egy termék, vagy termékkategóriával kapcsolatos benyomások összessége.
  • Márka (brand) - ez pedig egy adott márka külső megítélése.

A vállalati arculat (Corporate Identity) ezzel szemben a céged által kifelé és befelé tudatosan alkalmazott önábrázolást, megnyilvánulásokat, illetve ennek összetevőit foglalja magában.

 

A céges arculat összetevői:

  • Cégfilozófia és cégkultúra
  • Vizuális jegyek
  • Vállalati kommunikáció
  • Vállalati magatartás

 

A legfőbb vizuális jegyek, amelyek a céged egyediségét sugallják, a következők lehetnek:

Logó; színvilág; betűtípus és tipográfia; céges nyomtatványok formája, logó, feliratok helye; üzleti levelek, fax, email külalakja, aláírás helye; az épületek, irodák, üzletek külső és belső megjelenése; formaruhák (színek, logó elhelyezése); járművek, a használt feliratok helye stb.

A legfőbb vizuális elem a logó, ami a céged azonosítására szolgáló egyedi és jól felismerhető jel.

logó, cégarculat

A logókhoz gyakran kapcsolódik egy jelmondat is, vagy más néven szlogen, amely a céged szöveges üzenetét fogalmazza meg. Ezzel a rövid, frappáns jelmondattal indokolhatod meg, hogy a vásárló miért a Te termékedet vagy szolgáltatásodat válassza.

A grafikai tervezésnél még két fogalommal találkozhatsz, ez pedig a kis- és nagyarculat.

A kisarculat megjelölés alatt a legfőbb vizuális elemek és eszközök (logó, betűtípus, névjegykártya, üzleti levélpapír, elektronikus sablonok, boríték stb.) megtervezését értjük.

A nagyarculat ezzel szemben kiterjed a vállalkozásod minden vizuális és kommunikációs (marketing) megjelenésére is (reklámanyagok, munkaruha, üzletek kialakítása stb.).